Destination Chiang Mai - Tussen stad en bergen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu Destination Chiang Mai - Tussen stad en bergen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu

Destination Chiang Mai - Tussen stad en bergen

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Danlee

04 Februari 2016 | Thailand, Chiang Mai

Een nieuwe blog heeft even op zich laten wachten, maar we hebben jullie genoeg te vertellen!

Elke keer is het even terug zoeken waar ik was gebleven haha we waren gebleven bij de kou in Sukhothai. De tweede nacht in onze vriesbungalow was al iets beter, maar nog steeds erg koud en de buren waren luidruchtig dus toen we opstonden vonden we het helemaal niet erg om weg te gaan. Dik ingepakt namen we een jeep naar het busstation waar we de bus naar Chiangmai konden pakken. Het voordeel van een heleboel kleding aan hebben is dat je backpack niet zo vol zit haha wat een verlichting!

De bus was minder fancy dan we hadden gehoopt, maar het was lekker rustig en de stoelen konden behoorlijk ver naar achter dus dat scheelde. Uiteindelijk hebben we ruim 6 uur in de bus gezeten. Was een behoorlijk lange zit vond ik en mijn kriebel benen waren het daar mee eens. Door de vermoeidheid van de nachten ervoor heb ik zowaar een half uurtje kunnen slapen in de bus! (Normaal lukt me dat nooit dus schrok helemaal toen ik wakker werd haha). Danny lag ook een paar keer heerlijk te pitten.

Eenmaal in Chiangmai weer onze spullen bij het hotel gedropt en de stad in gegaan. Het is een erg leuke stad! Veel toeristen en westerse tentjes, maar ook erg gezellig. Vooral Old Town. Na eindelijk een goede nachtrust voelden we ons de volgende ochtend helemaal fit om de stad te verkennen! We besloten een fiets te huren en lekker rond te touren. Tussendoor aten we bij alles wat er lekker uit zag. Het was een super chille dag en we kregen een leuke indruk van Chaingmai! 'S avonds zijn we naar de Night Bazaar geweest. Hier hadden ze allemaal souveniertjes, maar ook mooie andere spullen zoals handgemaakte kleding, kunst en authentieke(?) Hilltribe spullen.

Het fietsen door de stad beviel zo goed dat we de fietsen nog een dagje besloten te huren. De volgende dag hebben we weer heerlijk in de rondte gefietst en nog een grote markt bezocht. We hadden contact opgenomen met het Franse stelletje omdat wij die avond graag naar het stadion wilden om een muaythai wedstrijd te zien en ze het wellicht leuk vonden om met z'n vieren te gaan. Dat vonden ze een goed plan dus nadat we naar het tweede hotelletje in Chiangmai waren verhuisd besloten we nog even op bed te liggen voordat we naar de wedstrijd zouden gaan.

Het volgende deel zal ik niet teveel in detail treden, maar we hebben de hele nacht boven de wc gehangen. Een voedselvergiftiging. Iedereen en alles waarschuwde ons er al voor, maar wij dachten dat we voorzichtig genoeg waren. Nou niet dus! Waarschijnlijk is het de kip in mijn noedelsoep geweest die besmet was met salmonella. Danny had een klein beetje van de soep mee gegeten dus die was ook de Sjaak. Danny was trouwens nog wel naar de wedstrijd geweest! Toen we op het punt stonden om met het Franse stel een taxi naar het stadion te pakken voelde ik me al niet lekker en een beetje zweterig dus besloot ik terug te gaan naar de kamer. Danny had nergens last van dus die ging naar de wedstrijd. Toen hij weer thuis was trof hij mij als een kotsende malloot aan. Gelukkig kon hij voor me zorgen, maar toen opeens begon hij ook over te geven! Ik dacht eerst dat het door mij kwam omdat het misschien een beetje aanstekelijk werkt als je iemand de hele tijd ziet en hoort kotsen. Tot overmaat van ramp zat onze kamer pal naast een kroeg! Ik was behoorlijk van de wereld omdat ik zo ziek was, maar het leek wel of die gasten in onze kamer stonden! Pfff, we konden complete gesprekken meeluisteren. Pas om 7 uur 's ochtends werd het een keertje stil... Wat een hel nacht! Dat iemand ooit gedacht heeft "Hey, wat een leuk straatje, hier staat een hele gezellige kroeg met een dun houten wandje. Wat nou als ik aan de andere kant van dat wandje een hotel begin? Briljant!!". De volgende ochtend voelde we ons nog steeds behoorlijk beroerd, maar we waren niet van plan nog een nacht langer in die hotelkamer/kroeg te blijven dus vertelde we aan de receptioniste dat we een nacht eerder weg gingen vanwege de geluidsoverlast. Restitutie was niet mogelijk want "My boss took all the money". Oke, helaas pindakaas, whatever, wij willen hier gewoon weg, doeiiiiii. Toen was het natuurlijk zoeken naar een ander hotel waar we zo snel mogelijk weer onder de wol konden kruipen om uit te zieken. Ik was nog zo beroerd dat Danny mij maar even in een cafeetje in de straat had gezet zodat hij zo snel mogelijk iets anders kon vinden. Uiteindelijk kwam hij terug met goed nieuws! Hij nam me mee naar de overkant van de straat waar een heerlijke luxe kamer met kingsize bed en bad op me stond te wachten. Hoe heerlijk! Meteen in bed gekropen en er niet meer uitgekomen tot de volgende dag haha ik moet er nu wel om lachen, twee zieke vogeltjes in een kingsize bed, met de gordijnen dicht. Ik weet nog dat ik dacht "Heh, maar dit is een veel te dure kamer, dit is over ons budget..! Ach we eten toch niks vandaag dus daar hebben we onszelf alweer terug verdient" haha als je ziek bent wil je gewoon even comfortabel uitzieken dus we hebben het er maar even van genomen ;)

Om onze reis niet een maand in te hoeven korten besloten we de volgende dag maar even op zoek te gaan naar een iets goedkoper hotel. Deze hadden we snel gevonden gelukkig! We voelden ons al iets beter, maar veel eten konden we nog niet en ik was af en toe nog behoorlijk misselijk. Gelukkig was onze kamer voorzien van een prima bed en ventilator dus we konden nog even uitzieken op de kamer.

Een aantal dagen geleden had ik al opgenoemd dat we iets leuks gingen doen. Dat 'leuks' was een twee daagse trip die uit allerlei activiteiten bestond. Eigenlijk zouden wij deze dinsdag gaan doen, maar omdat we ons nog niet goed voelden hebben we deze verschoven naar woensdag.

Woensdag werden we 's ochtends vroeg opgehaald door een jeep die ons, op ongeveer een uurtje rijden van Chiangmai vandaan, een stukje de bergen in bracht. Hier werden wij samen met een groep andere toeristen opgehaald door Sing, een super aardige man uit een Karen Hilltribe Village. Het is denk ik het beste als jullie het even Googlen want ik kan het niet anders uitleggen dan; een stam die in de heuvels woont haha. Na 1,5 uur de berg op hiken met tussendoor gezellig geklets en gezang van Sing, kwamen we bij een waterval terecht waar we verkoeling konden zoeken in het ijskoude water. Heerlijk!! En het was er zo mooi! Hier waren ook meer mensen van de stam aanwezig die handgemaakte spulletjes verkochten zoals kleden, armbandjes en muziekinstrumenten. Sing ging voor ons koken en Danny hielp met het snijden van de groenten. Bij de waterval hebben we een tijdje rondgehangen en heerlijk gebakken rijst gegeten. Hierna vertrokken we, samen met een stelletje uit Oostenrijk, naar het dorp van Sing. Het was nog een behoorlijke klim naar het dorp op de heuvel en op een gegeven moment begon ik toch wel te merken dat ik weinig energie in m'n lichaam had. Gelukkig namen we tussen het hiken door af en toe een kleine pauze, dan liet Sing ons bijvoorbeeld zien welke planten er allemaal groeiden, hoe ze rijstkorrels maalden, hoe je kon bellenblazen met het steeltje van een plant en hoe traditionele kledij werd geweven. Hij wist echt zoveel over de natuur, we hingen echt aan zijn lippen! Eenmaal in het dorp aangekomen werden we naar onze hut gebracht en in 1 woord: wauw! Onze hut bestond uit een simpel bamboe/houten hutje dat (net als de rest van het dorp) tegen de heuvel was opgebouwd. Het uitzicht was echt bizar mooi!! Samen met het Oostenrijkse stelletje deelden we de hut. Alles was heel erg basic, maar het boeide ons niks want we vonden het allemaal zo gaaf!!

Toen het andere stelletje een dutje aan het doen was nodigde Sing ons uit mee te komen naar zijn huis. Hij liet ons het dorp zien, zijn schoonmoeder, zijn vrouw en zijn super schattige zoontje van 4. Hij woonde erg basic, maar hij was druk bezig met het bouwen van een huis zodat zijn zoon daar straks in kon wonen. Het was echt geweldig om te zien dat alles daar zo simpel en basic was. Ze verbouwden groenten voor eigen gebruik, ze hadden kippen en varkens voor eigen gebruik (eieren en vlees), ze verbouwden rijst voor eigen gebruik. Eigenlijk hoefden ze bijna geen boodschappen meer te doen, het hele dorp zorgde er gewoon voor dat iedereen te eten had. Best wel mooi eigenlijk.

'S avonds kwam Sing, samen met ons, bij ons koken. Dat ging heel simpel op een vuurkorf, maar het eten dat geserveerd werd was belachelijk lekker! Met het mooiste uitzicht ooit en heerlijk eten voor onze neus ging de zon onder. Elektriciteit hadden ze sinds kort pas, maar in het deel van het dorp waar wij zaten nog niet dus na het eten gingen de kaarsen aan. Het was zo chil, de stilte om je heen, alleen de geluiden van het bos, het goede gezelschap van Sing, het gezellige kaarslicht. Echt intens genieten! Dat zijn de soort momenten waarom je zo'n reis maakt :) samen met zijn zoontje hebben we tot een uur of half 9 lopen kletsen en kaarten. 9 uur al lagen we op bed, helemaal kapot en voldaan van de leuke dag! We hadden allebei twee dekens gekregen omdat het 's nachts nog wel eens koud kon worden. En koud werd het! Holy moly! Op een gegeven moment had ik volgens mij al mijn kleren, die van Danny en een extra deken van Danny aan en om. Danny was een echte vent en sliep gewoon in z'n t shirt en korte broek hahah ik heb altijd op dat soort momenten (niet dat ik elke dag lig te koukleumen in een hutje bij een Karen Hilltribe stam, maargoed) dat ik moet plassen... Sjongejonge!! Lig ik net, helemaal ingepakt, moet ik weer helemaal me bril zoeken in het donker, m'n hoofdlampje zoeken, die klamboe uit klimmen, dan ons kamertje uit, die hut uit, in de kou en het donker naar buiten, naar de wc lopen en dat ook allemaal weer terug!! En wie weet wat voor gevaarlijke beesten ik onderweg allemaal tegen kom! Wellicht haal ik het niet eens meer terug naar m'n bed!! Grooooot obstakel, maar geloof mij, ophouden en negeren helpt niet want ik moest twee uur later nog steeds.. Toch maar als een malle, met die hoofdlamp op m'n kop, die hut uit gestormd en zo snel mogelijk weer terug hih

De volgende ochtend kregen we vers gemaakte (hoe kan het ook anders) gebakken rijst als ontbijt. Er stond een twee uur durende hike op de planning dus we moesten goed eten. Deze keer ging de hike niet de berg op, maar de berg af. Persoonlijk vond ik het berg afwaarts minder vermoeiend, maar niet heel erg lekker voor de knietjes. Onderweg liepen we door een heel mooi bos waar Sing ons weer het een en ander over wist te vertellen. Na ongeveer 2 uurtjes kwamen we bij een rivier terecht waar een bamboe raft met chauffeur op ons lag te wachten voor een tochtje over de rivier. Na afscheid genomen te hebben van Sing stapten we op de raft en lieten we ons mee voeren met de rivier. Ook hier was het weer erg mooi! Danny schrok zich een ongeluk toen er opeens een klein visje de raft op sprong haha Ohja! En we hebben ook nog een slang gezien!

Na ongeveer een uurtje te hebben ge-bamboeraft werden we opgehaald door een jeep en naar het Chai Lai Orchid resort gebracht. Hier hadden we misschien nog wel het meeste naar uit gekeken want daar stonden allemaal olifanten ons op te wachten! Het resort heeft allemaal olifanten die bijvoorbeeld een verleden hebben van misbruik, om misbruik tegen te gaan vangen zij deze olifanten op, verzorgen ze deze en mogen bezoekers hier een dagje mee komen lopen. We mochten ze eerst voeren en aaien. Daarna gingen we met een van de olifanten de rivier in en mochten we hem wassen. Ook leerden we wat woordjes en trucjes. Het was zo waanzinnig! Olifanten zijn zulke gigantische beesten! Op het begin best wel een beetje intimiderend, maar als je ze eenmaal een beetje leert kennen hebben ze een hoog knuffelgehalte! Haha na het wassen mochten we een ritje maken op de olifanten! Wow! Dit ging allemaal 'barefoot', dus zonder stoel of iets waaraan je je kon vasthouden. Op het begin super eng omdat je heel hoog zit en je het gevoel hebt dat je er zo af kunt kukelen, maar als je eenmaal je balans hebt gevonden echt zo mega gaaf!! Ik had een olifant die een beetje een ettertje was en telkens gewoon het bos in ging om blaadjes te eten en dus af en toe een standje kreeg, maar ik kon er eigenlijk wel om lachen. Wat een grappig beest! Danny had een reuze olifant en zat daar als een koning! Haha ik zit nu nog na te genieten!

Nu zitten we op een roze wolk in onze hotel kamer en maken we ons alweer klaar voor de volgende trip; Myanmar! Morgen vliegen we om 11:00 via Chaingmai naar Yangon en beginnen we daar met de reis door het tweede land van onze trip. Spannend!!!

Voor nu een hele fijne avond en slaap lekker alvast! Tot in Myanmar!

Veel liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danlee

The adventures of Danny and Leonie. True Story.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 9262

Voorgaande reizen:

14 Januari 2016 - 24 Juni 2016

Azië, here we come!

Landen bezocht: