Destination Hanoi - We made it!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu Destination Hanoi - We made it!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu

Destination Hanoi - We made it!!

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Danlee

28 April 2016 | Vietnam, Hanoi

Hoi allemaal!!

Jullie geloven het niet, maar we hebben het gehaald! We zijn in Hanoi aangekomen! Ruim 2000 kilometer achter de rug en nu eindelijk op plaats van bestemming, wat een pokke eind, maar wat een avontuur!! We zijn super blij dat we het hebben gedaan en ook super blij dat het nu klaar is hahah zere kont, zere duimen, zere rug, allemaal pijntjes ;)

Na Danny zijn blessure zijn we een tijdje in Vinh blijven hangen zodat Danny rust kon nemen. We zaten alleen wel een beetje met ons visum dus werd het op een gegeven moment wel een beetje tijd om richting Hanoi te gaan om iets te regelen. Gelukkig voelde Danny zich prima dus besloten we weer te gaan rijden. Wel heel rustig aan en Danny beloofde aan te geven wanneer het niet meer ging. We hebben die dag een behoorlijk stuk kunnen rijden en kwamen in Ninh Bin terecht. Hier hebben we een nachtje geslapen en zijn we de volgende dag weer op de brommer gesprongen voor het allerlaatste stukje van onze reis. Het was een stuk van ongeveer 90 kilometer dus in vergelijking met de vorige dagen een kippenstukje. Helaas kwamen we er al snel achter dat het een nationale feestdag was en het dus kneiter druk op de weg naar Hanoi was... Complete families hadden zich met taart en al op de brommer gewurmd om met volle vaart door het drukke verkeer te racen. Soms durfde ik niet eens te kijken, wat een stelletje debielen! Sorry hoor, maar als je zo'n dag op de weg mee hebt gemaakt dan zullen jullie het denk ik wel met me eens zijn. Ik reed in een slakkengangetje omdat er om de 2 minuten wel iemand zich voor m'n brommer gooide. Kinderen en baby's worden allemaal meegenomen op de brommer. Zonder helm uiteraard want wie heeft er nou een helm nodig? Ik hield echt m'n hart vast! Welke toerist gaat er dan ook de weg op op een nationale feestdag haha Ik was zo mega blij toen we eindelijk in Hanoi waren! Dit was het dan, onze eindbestemming! Hanoi is trouwens een erg leuke stad. Wel ontzettend druk, maar persoonlijk vind ik het veel meer sfeer hebben dan Ho Chi Minh.

Eenmaal in Hanoi hadden we een missie, namelijk onze brommers verkopen. We wisten dat ze minder waard zouden zijn dan in HCMC omdat er hier wat minder vraag is naar brommers dan daar. Eerst zijn we langs een garage geweest om te kijken wat ze daar voor onze brommers zouden geven zodat we een idee hadden wat ze waard waren. Zij boden een erg lage prijs, maar dat was te verwachten. Na een grote wasbeurt en een fotoshoot stonden onze beauty's op internet. We besloten ook een flyer te maken zodat we deze in hostels en cafés neer konden leggen.

Omdat we niet alleen maar in Hanoi waren om onze brommers te verkopen zijn we op een boottripje naar Halong Bay gegaan. Dit was via ons hostel waar we verbleven. We hadden de keuze uit een gewone boot of een party boot. Omdat er op de gewone boot hoogstwaarschijnlijk ouderen en stelletjes zaten zijn we voor de partyboot gegaan waar, volgens het meisje van het hostel, alle gezellige jongeren voor kozen. Prima! Party it is! We wilden eerst eigenlijk op de woensdag het tripje maken, maar volgens het hostel werd het rotweer dus konden we beter vrijdag gaan omdat dan de zon weer zou schijnen. Wij hadden geen haast vanwege het verkopen van onze brommers dus wij vonden het allemaal prima.

We zijn trouwens naar een visa bureautje geweest en voor een flinke smak geld kan er hier onder de tafel wat geregeld worden haha zoals alles hier zo'n beetje ;) de dagen die we te laat zijn met het verlengen van ons visum worden weggemoffeld en we doen gewoon alsof er niks aan de hand is haha mooi dat ook voor elkaar! We zitten nu alleen wel nog steeds op ons visum te wachten omdat het behoorlijk lang duurt om zo'n stempeltje te plaatsen..

Maargoed, ik was gebleven bij Halong Bay. Halong Bay is een van de mooiste natuurgebieden van Vietnam. Het ligt op ongeveer 3,5 uur rijden van Hanoi en bestaat voornamelijk uit water met enorme rotsformaties. In totaal bestaat Halong Bay uit meer dan 2000 eilandjes en is het denk ik een van de meest gefotografeerde plekken in Vietnam omdat je hier eigenlijk geen lelijke foto's kan schieten. De ochtend van vertrek werden we vroeg opgehaald door een bus die ons naar de haven zou brengen waar we op de boot konden stappen. Het viel ons tijdens het ontbijt al op dat het een beetje grauw zag en terwijl we onderweg waren brak de hel los. De regen kwam met bakken uit de hemel en Thor liet ook van zich horen. Eenmaal in de haven was het weer er niet beter op geworden. We hebben een tijdje in een havengebouwtje moeten wachten, maar uiteindelijk werden we met een bootje naar onze boot gebracht. Hier kregen we een hutje toegewezen waarna we aan konden schuiven voor een heerlijke lunch. Terwijl we aan het lunchen waren konden we kennis maken met de rest van de groep die uit andere backpackers bestond. Het waren allemaal erg leuke mensen! De boot vaarde rustig Halong Bay in en onze gids vertelde ons wat we die dag allemaal gingen doen. Eerst zouden we wat dieper Halong Bay invaren, daarna gingen we kanoën, zwemmen, dineren en als afsluiter een borrel. Het was inmiddels gestopt met regenen en onweren dus we stapten in onze kano's om Halong Bay te verkennen. Een meisje uit Berlijn vroeg of ik met haar in de kano wilde. Ik vond het prima dus sprong ik bij haar in de kano. Ik had nog geen meter geroeid of ze maakte me meteen even duidelijk hoe ik de peddel precies moest vasthouden en in het water moest bewegen. Ik had te maken met een über fanatieke Duitser die geen genoegen nam met halve slagen dus het werd roeien voor m'n leven! Ondertussen gaf ze andere mensen uit de groep nog even aanwijzingen wanneer ze het niet goed deden, want als je met de kano naar rechts wil MOET JE MET LINKS PADDELEN!!! Hahah ik lag de hele tijd helemaal dubbel want ze was af en toe echt een kattenkop! Tijdens het focussen op m'n roeivaardigheid door had ik gelukkig af en toe even de tijd om om me heen te kijken en wat was het mooi! Overal om ons heen doemde hoge rotsen met gigantische oerwouden op. Af en toe zei onze gids ons om stil te zijn om van de rust te genieten. Je hoorde dan alleen de natuur om je heen, dobberend in het blauw groene water, echt genieten!! We gingen op een gegeven moment zelfs onder een van de rotsen door! Het was een minigangetje waar we net met onze kano doorheen pasten echt super cool!! Aan de andere kant was weer een super mooie baai waar we met z'n alle in stilte rond hebben lopen dobberen. Wat een rust! De terugweg was ook fantastisch omdat we met sunset naar de boot terug roeide. Voor mij niet helemaal het tijdstip om lekker achterover te leunen en van het uitzicht te genieten want mevrouw de majoor wilde met een rotgang terug naar de boot voordat de zon onder was want ze moest als de wiedeweerga foto's maken! Dus hup die peddels weer als een malle in het water geslagen en met 80 km/u terug naar die boot hahah gelukkig heeft ze nog een plaatje kunnen schieten

Na het kanoën was het tijd om te gaan zwemmen! Bijna niemand had hier zin in omdat het zo koud was. Alleen een paar jongens durfden het aan in het water te springen. Door het kanoën was ik al een beetje nat en ik moest en zou even in dat water gelegen hebben dus besloot ik er ook in te gaan. Niet met een sprong van het bovendek weliswaar, maar ik lag erin! Het water was koud en warm tegelijk haha maar toen ik iets langs m'n been voelde was ik er ook heeeel snel weer uit, held op sokken! Maar ik heb wel in Halong Bay gezwommen! En ik moet zeggen, het is een van de mooiste plekken waar ik te water ben gegaan!

Na een heerlijk diner was het tijd voor een drankje. De naam van de boot zegt het al, niet één drankje, maar vol aan de zuip hahah we deden met de hele groep drankspelletjes waar ik nog nooit van had gehoord en waar ik dus behoorlijk slecht in was haha het hoogtepunt was toch wel toen er tijdens een spelletje door een persoon geschreeuwd moest worden "pain does not excist in this Dojo, does it??" (Uit de film The Karatekid) en een meisje voluit "pain does not excist in this ozon layer, does it??" schreeuwde. We kwamen allemaal echt niet meer bij van het lachen!! Gelukkig was ik niet de enige die slecht was in een beker die op het randje van de tafel staat met een vinger omtikken zodat hij op de andere kant terecht komt (moet je eens proberen, is echt mega moeilijk!!) en was Danny ook een keer de lul. We hadden ook twee Ierse meiden in de groep zitten en die konden zuipen jongen!! Uiteindelijk belande ik met hen in een team tijdens beerpong en moesten we tegen Majoor Berlijn die mega fanatiek (hoe kan het ook anders) ons op elke regelovertreding wees die we begingen. En dat waren er nogal wat haha maar wij hadden in ieder geval lol! ;)

Uiteindelijk kropen we voldaan en uitgeput in onze hutjes om de volgende ochtend om 8 uur weer aan het ontbijt te zitten. Met kater en al werkten we onze droge witte broodjes naar binnen en konden we nog even op het dek genieten van de laatste zonnestralen voordat we terug naar de haven werden gebracht. Onze laatste activiteit was een kookcursus aan boord waar een jongen ons leerde hoe we Vietnamese loempia's moesten maken. Hierna mochten we deze heerlijk oppeuzelen tijdens de lunch. Na nog een laatste paar keer uit het raam te hebben lopen gapen was het tijd om Halong Bay te verlaten. Wat een paradijsje was het zeg!

De afgelopen dagen in Hanoi hebben we voornamelijk veel rondgelopen, gegeten en geslapen haha we merkten dat we helemaal kapot waren van de brommerreis en dat we wel wat ontspanning konden gebruiken. Ondertussen was het Tony gelukt zijn brommer te verkopen en die dag erna reden ook onze brommers met een tevreden nieuwe eigenaar een nieuw avontuur tegemoet!

Maandag hebben we afscheid genomen van Tony. Hij is terug gegaan naar Hongkong. Na ruim een maand met iemand op reis te zijn geweest is het toch wel even wennen wanneer hij er niet is! Gelukkig heb ik Danny nog :)

Wij hebben een ticket naar Kuala Lumpur geboekt waar we de 1ste heen vliegen. Hier verblijven we tot de 4de waarna we naar Bali Indonesië vertrekken. We hebben besloten de Filipijnen deze reis over te slaan en er een volgende keer heen te gaan. De Filipijnen staan nog steeds hoog op m'n lijstje, maar met het oog op Danny z'n wonden is het niet heel handig. We wilden daar voornamelijk gaan duiken en dat kan helaas nu nog niet. Ook hebben wij gehoord en gelezen dat er een negatief reisadvies is vanwege de verkiezingen. Het schijnt dat er tijdens de verkiezingen veel toeristen worden gekidnapt om losgeld. De criminaliteit neemt tijdens zo'n periode ontzettend toe in het land en ik ben wel van plan om heelhuids weer thuis te komen! Indonesië zal dus onze laatste bestemming worden waar we heerlijk 6 weken van gaan genieten! Het is zo bizar om te weten dat Indonesië onze laatste bestemming zal zijn! Het einde van onze reis is alweer in zicht. Aan de ene kant is de reis zo snel gegaan, maar aan de andere kant heb ik ook het gevoel dat we al een jaar onderweg zijn!

Van de week heb ik trouwens Danny z'n hechtingen eruit gehaald en zijn wonden zien er erg goed uit! Alle korsten zijn er al af en hij is nu in het bezit van een heel zacht leliewit nieuw huidje hahaha

Het is hier nog steeds elke dag genieten, maar ik mis jullie wel! Ook mis ik het dat je jezelf nuttig maakt. We zijn echt alleen maar aan het chillen en soms voelt dat een beetje nutteloos haha dan denk ik maar gewoon aan de tijd dat ik nog 5 dagen op kantoor werkte en dan is het gevoel weer snel voorbij ;) ik vind het nog steeds zo gaaf dat we dit gewoon aan het doen zijn! We hebben al zo veel gezien en gedaan en als ik onze globale planning voor Indonesië moet geloven komt daar die laatste weken nog een hele hoop bij!

Heel veel liefs van ons!!!

  • 28 April 2016 - 22:08

    Tante José:

    Lieve Leonie en Danny, fantastisch zeg jullie avonturen! Geniet de laatste weken nog maar volop. Het is zo weer voorbij. Lieve groetjes van ons

  • 30 April 2016 - 16:04

    Jannabimmel:

    Doen jullie nu maar eens rustig aan fijn dat het goed gaat met Danny knap dat jij de hechtingen er uit heb gehaald dus nu even genieten jullie hebben genoeg beleeft en gezien dat neemt niemand meer af heel veel liefs oma pincy

  • 03 Mei 2016 - 20:09

    Ivon:

    Geweldig verhaal weer! Heel veel plezier in Indonesië! Geniet ervan en heel veel liefs uit Gouda X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danlee

The adventures of Danny and Leonie. True Story.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 9257

Voorgaande reizen:

14 Januari 2016 - 24 Juni 2016

Azië, here we come!

Landen bezocht: