Destination Indonesië - Paradijs op aarde! - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu Destination Indonesië - Paradijs op aarde! - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu

Destination Indonesië - Paradijs op aarde!

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Danlee

30 Mei 2016 | Indonesië, Sanur

Ben ik weer!! We zijn inmiddels aangekomen op onze een na laatste bestemming voordat we weer naar Nederland vertrekken; Indonesië! Ik heb erg naar Indonesië uitgekeken omdat dit land al erg lang op m'n verlanglijstje stond en ik er allemaal goeie verhalen over hoorde. Nu is het eindelijk zo ver dat we het zelf mogen gaan beleven :)

Door de 4 uur vertraging kwamen we behoorlijk moe aan in ons hotel in Canggu, vlakbij Denpasar. We hadden een mooi hotel met een zwembad dus de volgende dag hebben we heerlijk uitgerust in en rond het zwembad hih 's avonds zijn we het centrum in gegaan om een hapje te eten en de stad een beetje te verkennen. Het viel ons wel op dat het super toeristisch was met veel dure winkels en eetgelegenheden. De volgende dag zijn we aan het eind van de middag met een Australisch vrouwtje mee gegaan naar de Tanah Lot tempel. Dit is een van de toeristische attracties van het eiland. Het is een tempel die aan de kust gebouwd is op een rots. Het was er erg mooi met de sunset, alleen mega druk want het was een feestdag haha hebben we wel vaker last van volgens mij ;)

De volgende dag besloten we een ander stuk ten oosten van het eiland te verkennen; Amed. Het was nog best een stukje rijden dus we hadden een taxichauffeur kunnen regelen voor een oke prijs. Onderweg zijn we gestopt bij een koffieplantage en het Waterpaleis. Bij de koffieplantage konden we allerlei verschillende koffie en thee proeven en heeft Danny een kopje Luwak koffie gedronken! Dat is die koffie die is gemaakt van de bonen uit de uitwerpselen van de Luwak. Best lekkere koffie trouwens! Het waterpaleis was ook erg mooi! Het was een soort grote tuin met allemaal vijvers met grote karpers erin. Ook was er een zwembad/vijver waar je in kon zwemmen. Hier hebben we een uurtje rondgelopen en de vissen gevoerd. We kwamen aan het einde van de middag aan bij ons hotel in Amed.

Amed was meteen al heel anders dan Canggu. Het is er lekker rustig en veel minder toeristisch. Omdat het super warm was zijn we het strand op gegaan om te snorkelen. De onderwaterwereld was er super mooi!!

Die avond hebben we wat gegeten bij een plaatselijk tentje. Doordat het erg druk was kwamen we bij Mel en Marco aan tafel terecht. Twee jongens die ook aan het reizen waren. Mel kwam uit Nederland en Marco uit Zwitserland. We hebben de hele avond gezellig met ze lopen kletsen en zijn uiteindelijk in de plaatselijke reggae bar terecht gekomen voor een dessertje. We besloten contact te houden voor de volgende dag omdat ze van plan waren te gaan snorkelen en wij daar ook wel zin in hadden.

Onze tweede dag in Amed zijn we samen met Mel en Marco wezen snorkelen. Mel en Marco hadden allebei een scooter dus zijn we bij hen achterop gesprongen en de kust langs gereden op zoek naar een goeie duikspot. Toen we aan een lokale gozer vroegen waar we het beste naartoe konden gaan werden we meteen met open armen ontvangen en heeft hij ons meegenomen naar een duikplek genaamd Japanese Wreck. Dit was een Japans scheepswrak die op nog geen 10 meter voor de kust lag waardoor je hem kon zien als je ging snorkelen. Het was echt super cool!! Heel veel mooie vissen en het was gewoon heel leuk dat je het wrak heel goed kon zien omdat hij niet zo diep lag. Normaal kan je dat soort dingen vaak alleen zien als je gaat duiken. Na Japanese Wreck zijn we nog naar een andere plek gereden waar we hebben gesnorkeld. Ook hier was het weer erg mooi! Er was zelf een klein tempeltje onder water haha het is alleen wel jammer dat je op steeds meer plekken ziet dat het koraal is verbleekt. Dit komt door de opwarming van het water waardoor het koraal zijn mooie felle kleuren verliest. Ook was veel koraal afgebroken doordat toeristen er op gaan staan. Zo zonde!! Lopen ze stuk te maken waar ze voor komen; het mooie koraal!

Als afsluiter van een hele leuke dag zijn we weer naar de plaatselijke reggae bar gegaan. Die avond was er een bandje aan het spelen, super gezellig! Na een drankje en wat gedanst te hebben liepen we onder een bizar mooie heldere sterrenhemel terug naar onze kamer. Slaap lekker Amed!

Omdat Indonesië een hoop mooie eilanden heeft zijn we met de boot naar Gili Trawangan gegaan. Hier hebben we lekker op het strand rondgehangen en natuurlijk: snorkelen! Onze nieuwe hobby haha De eerste dag op Gili T was ik lekker aan het lezen (een boek over een man die cocaïne van Venezuela naar Ierland probeerde te smokkelen, gepakt wordt en in de meest verschrikkelijke gevangenis ooit terecht komt. Geloof me, na dat gelezen te hebben ga je never nooit coke smokkelen hahah). Danny kwam net uit het water en hij vertelde mij doodleuk dat hij een zeeschildpad had gezien terwijl hij aan het snorkelen was! Potjandorie! Het zien van een zeeschildpad was nog een van de laatste puzzelstukjes dat ontbrak aan deze geweldige reis! Ik kan niet naar huis voordat ik er een heb gezien!! Dus ik gooi m'n boek aan de kant en hup dat water in op zoek naar de grote vriendelijke reus. Ik was nog geen 10 meter vooruit of ik zag ineens een grote schim. Een zeeschildpad!! Op nog geen 2 meter van me verwijdert heb ik een paar minuten naar hem lopen gapen. Wat een gave beesten zijn dat toch!! Na afscheid van hem te hebben genomen zwom ik een stukje verder naar een stuk klif waar de zee verandert in een groot blauw gat. Weer zag ik een grote schim! Al snel veranderde de schim in een zeeschildpad. Wauuwww! Gewoon twee schildpadden gezien! Helemaal hyper kwam ik uit het water om Danny te vertellen wat ik had gezien. Bleek dus dat Danny helemaal geen schildpad had gezien en me alleen maar jaloers probeerde te maken!! Hahahaha ik moest vet lachen! Hij had natuurlijk nooit gedacht dat ik er echt een zou vinden, al helemaal niet twee! Gelukkig heeft Danny die dag na even zoeken ook twee schildpadden gezien ;) op Gili T hebben we ook nog een dagje een supboard gehuurd. Dat is zo'n groot surfboard waar je op staat en jezelf vooruit kan peddelen, super leuk! Omdat ik het al eerder had gedaan hadden we één board gehuurd zodat ik kon paddelen en Danny voorop kon zitten. Later ging Danny het ook proberen, maar het is best lastig als er twee personen op het board zitten dus werd ik door Danny het water ingestuurd om te gaan snorkelen haha geen straf want het was heerlijk! Ik ging gewoon lekker achter het board hangen en liet me rond paddelen door Danny terwijl ik de onderwaterwereld bewonderde :) goed bekeken toch?

De Gili eilanden bestaan uit drie eilanden; Gili T, Gili Meno en Gili Air. Na twee dagen op Gili T vertoefd te hebben zijn we naar Gili Air gegaan. Dit is een kleiner eiland en ook een stuk rustiger. Hier hebben we lekker rondgehangen en gesnorkeld. Helaas was de onderwaterwereld iets minder mooi dan Gili T en hebben we geen zeeschildpadden of andere bijzondere zeewezens gespot. Het was wel een perfect eiland om even ultiem te relaxen.

Vanaf Gili Air zijn we begonnen aan een mega lange reis naar Labuan Bajo. Dit is een plek vanuit waar je een boottocht naar de komodo eilanden kan maken. De komodo is een soort draak die je alleen nog daar in het wild kan zien. Dat konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan!

Die ochtend begonnen we rond 9 uur in de haven van Gili Air. We hadden een ticket voor de public transport boot naar Lombok. Deze boot vertrok wanneer de boot vol zat dus je moest gewoon geduldig wachten. Gelukkig zat hij snel vol en stonden we ongeveer een uurtje later op Lombok. Hier zijn we met de taxi naar het busstation gegaan zodat we daar een bus konden pakken naar de andere kant van het eiland. Eenmaal bij het busstation werden we overladen met mensen die ons bustickets probeerden te verkopen. Sommige waren erg brutaal en opdringerig, niet heel chil.. Uiteindelijk hebben we bij een man die wat rustiger was een ticket gekocht voor een complete reis naar Labuan Bajo. De reis duurde 24 uur waarbij je telkens wisselde van bus naar ferrie. De eerste rit was 12 uur in de bus waarbij je tussendoor gelukkig de bus uit kon omdat hij dan op de ferrie stond. Een behoorlijke rit! Daarnaast werd de bus niet alleen voor passagiers gebruikt maar ook allerlei producten zoals grote zakken meloenen, wortels en dozen Durian. Dat laatste was voor mij echt de hel want ik kan die geur van Durian echt niet uitstaan hahah zit je dan 12 uur naast een doos vol met Durian. Gelukkig had ik een reispilletje genomen waar je behoorlijk suf van wordt dus het merendeel van de tijd sukkelde ik een beetje weg waardoor ik niet zoveel erg had in de stank. Die nacht kwamen we aan bij het laatste stuk over land waar we moesten overstappen op een klein busje. Dit was een openbaar vervoer busje en werd helemaal volgestouwd met mensen en spullen. Onze backpacks werden op het dak gegooid en na 2 uur kwamen we met zonsopgang bij de haven aan waar de ferrie ons na 6 uur varen bij de haven van Labuan Bajo afzette. Pffff wat een reis! Ik was echt helemaal gesloopt! Het regende pijpenstelen, maar gelukkig werden we door het hotel opgehaald. In het hotel kwam Danny erachter dat zijn slippers en all stars uit z'n tas waren gejat! Het bizarre was dat ik had gezien dat de jongen die op het busje werkte tijdens het rijden op de bus klom en een tas aan een vrouw gaf die ook in het busje zat. Ik weet nog dat daar schoenen in zaten en dat ze de hele tijd aan het lachen waren en naar ons keken. Bij mij is er toen geen belletje gaan rinkelen omdat ik dacht dat ze naar ons keken omdat we toeristen waren. Achteraf heeft die jongen gewoon heel brutaal in Danny z'n tas lopen snuffelen, die slippers en schoenen eruit gepakt, aan die vrouw gegeven en dat allemaal voor onze neus! Ik kan mezelf altijd zo boos maken als andere mensen aan je spullen gaan zitten! Maarja, het was gebeurd en we konden er niks meer aan doen. Gelukkig zat er niks van waarde in onze backpacks want die spullen houden we altijd bij ons.

Labuan Bajo is een havenstadje waar eigenlijk niet heel veel te doen is. De eerste dag hebben we eigenlijk voornamelijk rondgelopen op zoek naar een leuke boottrip naar de komodos toen we langs een duikschool liepen die een tripje aanboden voor de volgende dag waarbij je drie fundives ging doen. Danny en ik wilden graag nog een keer duiken dus besloten we wat informatie op te vragen. Na een half uurtje stonden we weer buiten met een big smile, we gaan weer duiken!

De volgende dag moesten we om 7 uur verzamelen bij de duikschool. We begonnen onze trip met een lekker ontbijtje op de boot. Het was een erg mooie boot met vriendelijke bemanning en divemasters. De duikschool was van een Belgische familie en je kon aan alles zien dat het goed geregeld was. Wij kregen, samen met nog een jongen, divemaster Gafur toegewezen om ons te begeleiden tijdens het duiken. Gafur was een local en knettergek! Hahah erg goed gezelschap met meer dan een miljoen duiken op z'n naam, dus meer dan genoeg ervaring om ons veilig weer aan wal te brengen.

Onze eerste duikspot was Siaba Besar. Dit was een grote vlakte met veel mooi koraal en vissen. Hier zagen we ook twee grote zeeschildpadden! De tweede duikspot was Batu Bolong. Dit was een groot reef met oneindig veel verschillende soorten koraal en vissen. Toen we hier het water in sprongen was het alsof we in een aquarium zaten, zoveel mooie vissen! Hier zagen we de grootste zeeschildpadden ever (maar echt gi-ga!) en zelfs een kleine reefshark! Onze laatste spot was Manta Point/Makassar Reef. Naar dit deel hadden Danny en ik erg naar uitgekeken. Anders dan de vorige duiken was dit een driftdive. Dit houdt in dat je te maken hebt met behoorlijke stroming. Nog nooit eerder hebben Danny en ik in zo'n sterke stroming gedoken dus het was wel even spannend! Het doel van deze duik was Mantas zien. Ze hebben op de plek waar wij gingen duiken een zogenaamd 'cleaningstation' waar de Mantas komen en ze worden schoongemaakt door kleine zeedieren. Na een tijdje door de stroming te hebben gezwommen zagen we opeens een grote schim verschijnen, een Manta!! Met grote rustige slagen zwom hij moeiteloos langs ons tegen de stroming in. Wauw! Wat een beest! Hij was denk ik wel 3 meter breed! Toen hij uit het zicht was hadden we de smaak te pakken en gingen we op zoek naar meer Mantas. Het viel niet mee want er was vrij weinig te zien tot we op een gegeven moment een reusachtige Manta op de bodem van de zee rondjes zagen zwemmen bij een cleaningstation. We lieten ons op de bodem zakken, hielden ons goed vast aan de rotsen en keken 10 minuten lang onze ogen uit! Zo mooi!! Eenmaal boven water keken we nog één keer door onze duikbril naar beneden en zagen we onder ons nog een grote Manta zwemmen. Onze dag kon niet meer stuk! Met een big smile zaten we even later op het dek in de zon na te genieten terwijl Gafur kleine tekeningetjes van Mantas en haaien in ons divers logbook krabbelde. De boottrip was sowieso erg leuk omdat het een hele mooie omgeving was. We hebben zelfs een paar dolfijnen gezien die voor een vrachtschip uit zwommen!

De volgende dag stond een nieuw avontuur op ons te wachten. We moeten natuurlijk nog zien waar we eigenlijk voor gekomen waren; de komodo dragons! Met een bootje vaarden we naar Rinca. Dit is een van de twee eilanden waar de komodos te vinden zijn. Hier gingen we een stuk hiken en hebben we de komodos van dichtbij kunnen bewonderen! Wat een bizarre beesten! Met onze groep liepen twee rangers mee om ons te beschermen want het zijn namelijk nogal gevaarlijke beesten. Ik denk dat we er uiteindelijk toch wel een stuk of 10 hebben gespot. De meeste lagen bij het hutje van de keuken te chillen omdat ze het eten roken, maar die we tijdens het hiken hadden gezien vond ik iets spannender omdat je echt op zoek ging.

Na het bezoek aan Rinca zijn we bij twee verschillende plekken gestopt om te snorkelen. Ook hier was de onderwaterwereld weer super mooi! Het koraal had alle kleuren van de regenboog, net als de vissen!

Na Labuan Bajo zijn we weer terug naar Bali gevlogen. Dit keer zijn we naar Ubud gegaan, een stad/dorp op het eiland waar Julian, een vriend van Danny, woont en werkt. Hier hebben we een week lang samen met Julian allemaal leuke dingen gedaan! Julian wist alle mooie plekken om te bezoeken en natuurlijk de lekkere eettentjes ;)

Op onze eerste dag zijn Danny en ik op de brommer gesprongen en hebben we rondgereden in de omgeving. Welke erg mooi is met veel groen en jungle! Je kan zien dat de mensen hier op Bali, met name in Ubud, erg creatief zijn. Overal zijn werkplaatsen waar ze uit hout, glas, metaal, steen en andere soorten materiaal allerlei spullen maken. Erg leuk om te zien!

Julian werkt bij Sjaki Tari Us, een stichting die kinderen met een handicap onderwijs biedt. Zij hebben naast twee scholen ook een restaurantje waar we een avond hebben gegeten en een rondleiding door de school hebben gekregen van Julian. Erg mooi om te zien waar ze zich voor inzetten en wat voor effect het heeft op de ouders en kinderen!

De volgende dag nam Julian ons mee naar een waterval midden in de jungle. Het was echt zo'n plek waar je normaal gesproken als toerist nooit zou komen omdat je zo'n plek nooit zou vinden. We moesten eerst een stukje door de jungle lopen waarna we verkoeling konden zoeken bij de waterval. De natuur is hier zo ontzettend mooi!

Die zaterdag hadden Mo en een vriendin van Eef een babyshower georganiseerd voor m'n hoogzwangere zus! Ik baalde ontzettend dat ik er niet bij kon zijn, maar Mo had geregeld dat we konden Skypen! Zo leuk om iedereen weer even te zien! Het is zo gek dat ze al bijna 5 maanden zo ver weg zijn. Hoewel Skype super leuk is, kan ik echt niet wachten om iedereen weer in het echt te zien en ze een dikke knuffel te geven. Ook zo gek dat ik Evi alleen nog via Skype en foto's heb gezien. En de buik van Eef! Zo mooi! Toen ik weg ging was het nog een klein hobbeltje haha ik heb heel wat tijd in te halen wanneer ik weer terug ben!

We zijn die week ook naar de Pura Tirta Empul tempel geweest met Julian samen. Het was die dag een religieuze feestdag voor de Balinezen, waardoor de tempel mega druk was met locals die zich lieten reinigen in natuurlijk bronwater. Ze lopen dan met z'n alle in een grote rij, zigzaggend, door een grote vijver met bronwater, waar ze zich laten heiligen en offers brengen. Erg bijzonder om te zien! Omdat iedereen daar in traditionele kleding komt, kreeg Danny een setje aangemeten door Julian en had ik een sarong omgeslagen en m'n armen bedekt. Je merkt trouwens dat heel Bali erg gelovig is. Zo zie je overal op straat kleine offertjes en altaartjes staan en brengen de locals minimaal drie keer per dag een offer.

Elke keer als we met Julian ergens heen gingen nam hij de toeristische route zodat we dwars door de waanzinnige jungle en rijstvelden heen reden. Wauw! Weg van alle drukte en toerisme, maar middenin het authentieke en prachtige Bali.

Die week was ik al een beetje verkouden, maar later werd dit al gauw wat heftiger waardoor ik me behoorlijk grieperig voelde, blegh! Die dagen hebben we rustig aan gedaan en heb ik veel middag dutjes gedaan haha Danny is de afgelopen weken een paar keer gaan voetballen met Julian en een plaatselijk voetbalteam terwijl ik op de kamer een beetje bij kwam. De eigenaresse van het hotel waar we verbleven was super lief en ontfermde zich helemaal over me toen ze hoorde dat ik een beetje ziek was. Zo bracht ze allemaal gezonde hapjes naar de kamer en vroeg ze een van de laatste dagen van ons verblijf of ik langs wilde komen voor een massage. Naast het hotel had ze een klein salonnetje en ze wilde me helpen herstellen door een massage. Super lief! Met een bonkend hoofd van de hoofdpijn ging ik op de behandeltafel liggen. Toen ze begon met masseren merkte ik het al meteen, dit werd een heftige massage! Ze wist precies de punten te vinden die pijn deden en die heeft ze even flink gemasseerd. Het deed zo pijn dat ik af en toe een kreet gaf hahah niet normaal joh! Ik vroeg me ook af dat wanneer je een soort van voorhoofdsholte ontsteking hebt, het wel goed is wanneer dat heel heftig gemasseerd werd, maar ze leek verstand van zaken te hebben dus even de tandjes op elkaar. Tijdens dat uurtje heb ik ook een paar hele goeie levenslessen gehad. Ze vertelde me dat ze veel stress in m'n lichaam voelde en dat dat zich manifesteerde in m'n buik. (Ik heb al een tijdje last van m'n buik en merk dat ik heel gevoelig ben met bepaald eten). Ik had haar hier niks over verteld, maar ze wist precies aan te wijzen waar het pijn deed! Ik kon me niet voorstellen dat ik stress heb omdat ik op reis ben en met volle teugen aan het genieten ben, maar volgens haar hou ik onbewust stress vast en krop ik dingen op. Ik werd er op een geven moment helemaal emotioneel van! Het leek net of m'n moeder me vertelde wat ik onbewust al die tijd opgekropt had. Lag ik dan te janken en te creperen met een gigantische loopneus haha heel charmant! Ik heb wel een hele mooie Balinese levensles meegekregen en dat is dat je werk moet zijn als je vriendje. Je moet elke dag zin hebben om erheen te gaan en je moet het niet doen omdat het bijvoorbeeld goed betaalt, maar omdat je er plezier uit haalt. Wat heeft een goedbetaalde baan voor zin als je veel stress hebt en je al je zuurverdiende geld weer uitgeeft aan dokters, medicijnen en psychologen?

Na de heftige massage heb ik een paar dagen last gehad van een beurs hoofd. Het leek wel of iemand me een paar keer tegen het hoofd had geschopt en ik onder de bulten zat. Wel voelde ik dat m'n luchtwegen veel beter open stonden en dat alles een beetje los kwam! Heeft het misschien toch nog zin gehad hih

Omdat Danny graag nog wilde surfen op Bali zijn we twee dagen naar Canggu geweest aan de westkust van Bali, ten noorden van Kuta en Seminyak. Hier heb je stranden waar je erg goed kan surfen. Toen we op het strand aankwamen moest ik wel even slikken. De golfen waren soms wel drie meter hoog en de zee was behoorlijk wild! Danny heeft hier een lesje genomen, maar omdat ik nog herstellende was van de griep en de golfen wel erg hoog waren, heb ik even overgeslagen. Het was erg leuk om te zien hoe snel Danny het surfen oppakte! We hebben in Nederland een keer gesurft, maar toen waren de golfen echt mini. Toen de golfen richting de middag wat heftiger werden, hield Danny het ook voor gezien. Hij had in de chaos van de golfen al een keer z'n board tegen zijn hoofd gekregen dus het werd een beetje gevaarlijk.

Na Danny zijn surf avontuur zijn we weer terug naar Ubud gereden en hebben we een weekendje bij Julian gelogeerd! De avond dat we terug kwamen zijn we naar een ceremonie gegaan van het dorp waar z'n vriendin, Koming (ming), vandaan komt. Ming moest dansen tijdens de ceremonie dus we waren erg benieuwd! De jongens trokken hun traditionele kleding weer aan en ik sloeg een sarong om. Eenmaal daar voelde ik me super underdressed. Iedereen liep super mooi, in traditionele kleding in de rondte en was mooi opgemaakt. Het was even wachten, maar het was de moeite waard want de ceremonie was geweldig! Het hele dorp was uitgerukt en ze hadden een hele mooie voorstelling met dans en drama in elkaar gezet. De kostuums waren super mooi en het dansen geweldig! Zo bijzonder om dit mee te maken!

De volgende dag zijn we naar een vriendin van Julian (Wayan) gegaan voor een echte Balinese kookworkshop! Die ochtend gingen we eerst naar de markt om alle ingrediënten te halen, zoals een mega stuk tonijn, rijst, bananenbladeren, kokos, kruiden en nog veeeel meer. Bij Wayan thuis hebben we alles klaargemaakt. Dit was nog best een klus want alles ging met de hand en er zat best veel tijd in het voorbereiden van de gerechten en het aanmaken van het vuurtje hihi 's middags kwam Julian naar ons toe om samen te smullen van een mega lekkere saté lilit, pepes ikan Bali, urab en sambal matah. We hebben op z'n Balinees op de grond en met onze handen gegeten en het was echt smullen!! Die Balinezen weten wel wat lekker eten is!

Die avond zijn we gezellig naar de plaatselijke bar Laughing Buddha geweest waar een bandje (Dee) stond te spelen. Ze waren echt belachelijk goed dus het was erg druk en moeilijk om stil te zitten haha die nacht stonden Danny en Julian om half 3 's nachts weer naast hun bed om de finale van de Champions League te kijken. Ik besloot lekker in bed te blijven liggen en me nog een keer om te draaien ;)

Zondag was een belangrijke dag in Ubud. Er vond namelijk een grote ceremonie plaats voor de crematie van de koningin van Ubud. Anders dan in Nederland zien ze een crematie hier als iets om te vieren omdat het lichaam weer terug gaat naar de vijf elementen; water, aarde, vuur, wind en hemel. Wanneer een belangrijk persoon komt te overlijden is de ceremonie erg uitgebreid. Het lichaam van de koningin wordt vervoerd in een grote toren op een frame van bamboe die gedragen wordt door een stuk of 200 mannen. Zo'n toren is namelijk 2 tot 3 ton! Naast de toren was er ook nog een grote stier waarin de koningin later gecremeerd zou worden. Ook deze werd naar de tempel gedragen door honderden dorpelingen. Ze werd dus letterlijk op handen gedragen, erg bijzonder om te zien! Om de zoveel meter stond er een nieuwe groep mannelijke dorpelingen klaar om het werk over te nemen en met kleine snelle pasjes naar de volgende groep te lopen omdat het zo bizar zwaar is. Daarnaast is het hier gewoon 37 graden dus mega warm! De groepen werden onder luid gejuich afgelost en er was een brandweerwagen aanwezig om de straat nat te spuiten ter verkoeling. Het schijnt dat er de vorige keer tijdens zo'n ceremonie 2 doden zijn gevallen door een aanvaring met het bamboe framewerk van de torens dus het was echt oppassen en zorgen dat je niet in de weg loopt. De straat stond helemaal vol met toeristen en locals. Na de optocht kon je naar de tempel om de crematie mee te maken, maar Julian vertelde ons dat het ontzettend druk is. Daarnaast was het midden op de dag en super warm dus voelde Danny en ik er niet zoveel voor om met de stoet mee te lopen. We vonden het al bijzonder genoeg om de optocht te zien!

Na de lunch hebben we afscheid genomen van Julian en zijn vriendin en zijn we op de brommer gesprongen naar onze volgende bestemming op Bali; Sanur. Hier gaan we even lekker drie dagen chillen en dan kijken we of we verder kunnen reizen langs de kust.

We kunnen het bijna niet geloven, maar over twee weken is ons avontuur toch echt ten einde! Het is nu dus nog even vol genieten en vakantie vieren voordat we weer terug vliegen naar ons kleine kikkerlandje :)

Zie jullie snel!!! Veel liefs en knuffels!

  • 30 Mei 2016 - 20:02

    Jannabimmel:

    Hoy blij weer wat van jullie te horen doe je wel gezond word tijd dat jullie weer gauw thuis komen dan kunnen jullie der buik zien heel dik en evi groeit hard leuk allemaal nou het schiet nu op dan zien we jullie weer heel veel liefs en gezond blijven hè oma pinky

  • 30 Mei 2016 - 20:54

    Evelien:

    Jeetje wat een belevenissen weer zeg! Niet normaal! Zoiets vergeet je nooit meer. Was weer leuk om te lezen!
    Geniet nog vol van jullie laatste 2 weekjes!
    Dikke kuzzen!!!

  • 30 Mei 2016 - 20:56

    Mo:

    Wauw zo gaaf dat snorkelen en duiken!! En hoe mooi om zo'n optocht te zien. Jullie maken zoveel mooie en bijzondere dingen mee, kan niet wachten om de verhalen in het echie te horen met de bijbehorende foto's en filmpjes. Nog even 2 weekjes vakantie vieren en dan snel en gezond naar huis komen. Mila zei vanochtend tijdens het ontbijt 'dan kan ik eindelijk weer dansen met tante Leonie' haha
    Tot snel lief zusje en lieve Danny! KUS van ons vieren xxxx

  • 31 Mei 2016 - 20:00

    Bets:

    Wouw wat een belevenissen weer!
    En jeetje wat ben ik bang dat jullie het hier thuis ontzettend saai gaan vinden.
    Maar misschien gaan jullie het wel erg spannend vinden om onze huistijger te voeren ;-)
    Ha ha
    Ga nog maar lekker genieten !!!!
    Voor je het weet zijn die 2 weken al weer om.
    Wij zijn er klaar voor :-)
    Dikke knuffel Xx

  • 04 Juni 2016 - 15:20

    Ivon:

    Lieve Leonie en Danny, wat een avonturen! Super zeg! Nog even lekker genieten en dan weer naar huis.... Dikke knuffel uit Gouda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danlee

The adventures of Danny and Leonie. True Story.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 9256

Voorgaande reizen:

14 Januari 2016 - 24 Juni 2016

Azië, here we come!

Landen bezocht: