Destination Vietnam - van Phu Quoc naar Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu Destination Vietnam - van Phu Quoc naar Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu

Destination Vietnam - van Phu Quoc naar Saigon

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Danlee

27 Maart 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve allemaal! Een hele goede avond vanuit Saigon Vietnam! We zijn veilig in Vietnam aangekomen en hebben weer een hoop meegemaakt dus tijd voor een nieuwe blog! :)

De laatste dagen in Cambodja hebben we in Otres doorgebracht. We hebben lekker de tijd genomen om bij te kletsen met Tony en nog even te genieten van onze laatste dagen in Cambodja. Omdat Otres iets verder van het drukke centrum af ligt hadden we de laatste dagen een scooter gehuurd. Tijdens ons ritje naar het centrum werden we voor het eerst tijdens onze reis staande gehouden door de politie. We bevinden ons in landen waar de politie nogal corrupt is dus het was toch wel een beetje spannend om de scooter aan de kant te zetten. De agent wees ons op het licht dat we aan hadden staan. Het was dag en dan mag je die niet aan hebben. We werden een klein bureautje in geloodst. Tony werd ook aangehouden en omdat Danny en Tony reden moesten zij hun rijbewijs laten zien. Danny en ik hadden in Nederland al gehoord dat je het beste een internationaal rijbewijs kan aanvragen bij de ANWB om gezeik te voorkomen dus die had Danny op zak. We moesten van de agent in het bureautje 5 dollar betalen omdat we onze lichten aan hadden. De agenten kwamen allemaal heel streng over, maar Danny ging een beetje zielig doen en toen zij hij opeens oke ik hou het bij een waarschuwing, nu m'n kamer uit! Hahah hij was super snel overgehaald! De agenten buiten deden opeens ook super chil en aardig. Zo apart! Tony moest helaas wel betalen omdat hij geen internationaal rijbewijs had. Eerst was de boete 50 dollar, maar dat werd al snel 5 dollar. Kwamen we er toch weer met een mazzeltje vanaf! Hihi

Omdat we vanuit Otres met de bus naar Vietnam wilden hadden we een bus geboekt via ons hotel. We werden bij ons hotel opgehaald door een minivan die ons naar het centrum bracht. Hier moesten we overstappen op een andere minivan. Nu voelen jullie de bui misschien al hangen, maar er was weer eens niet genoeg plek in het busje. Busbedrijven maken er een sport van om zoveel mogelijk mensen in een minivan te proppen. Het was de bedoeling dat we met z'n vieren op een plek gingen zitten waar normaal gesproken 3 mensen kunnen zitten. Het was gewoon echt belachelijk en super oncomfortabel! Maar volgens de mensen van het busbedrijf kon het makkelijk! Toen wij weigerden om onszelf in het busje te proppen werden ze een beetje geïrriteerd en kwam het erop neer dat we moesten instappen of dat we anders op de stoep bleven staan. Wij wilden dan graag ons geld terug, maar dat kon niet want volgens hun konden we gewoon het busje in en was er geen probleem. Toen Danny zei: oke, ga jij daar dan maar zitten dan ga ik wel voorin zitten. Keek ze ons alleen heel boos aan omdat ze wist dat we gelijk hadden. Na ongeveer een kwartier te lopen bekvechten met die mensen omdat ze ons niet wilden begrijpen en het probleem niet wilden zien, kwamen ze eindelijk met een oplossing. Een ander stelletje kon in een ander busje mee (zij hadden een andere bestemming) en wij konden in het busje terecht. Na heel veel moeite waren we eindelijk op weg naar onze bestemming. Na een tijdje stopten we en moesten we uitstappen en wachten op weer een ander busje. Pff, ons was verteld dat we maar 1 keer over hoefden te stappen. Na een tijdje gewacht te hebben kwam eindelijk het busje dat ons verder zou brengen. Je raadt het niet, maar we hadden weer precies hetzelfde probleem!! Weer probeerden ze vier mensen op een plek voor 3 mensen te proppen! Wij stonden natuurlijk meteen in onze stijgbeugels haha dat gaan we niet doehoeenn! Weer een heel gedoe want de mensen van het busbedrijf vonden dat het makkelijk kon en dat er geen probleem was. Ze kwamen ook niet echt met een oplossing ofzo dus het werd weer ons woord tegen die van hun. De mensen die al in het busje zaten werden op een gegeven moment ook een beetje geïrriteerd omdat zij een boot moesten halen en dit gedoe er misschien voor zou zorgen dat ze deze zouden missen. Danny zei toen dat ze niet geïrriteerd naar ons moesten doen, maar dat dit de fout was van het bedrijf en niet van ons. Omdat er geen oplossing kwam vanuit het personeel en sommige medepassagiers geïrriteerd deden opperde Danny: "Is er iemand die zich opoffert om met z'n vieren achterin te zitten? Want wij gaan het niet doen." Dus met veel gezucht stonden uiteindelijk een paar mensen op om zich op de achterbank te proppen. Ik vind ze knettergek dat ze dat hebben gedaan, want je betaald tenslotte voor een normale stoel, maar goed we konden gaan haha wat een gezeik! Even later kwamen we aan bij de grens tussen Cambodja en Vietnam. Hier moesten we uit het busje stappen en met onze bagage langs de douane. Hier werd een zogenaamde healthcheck gedaan. Een man in een witte jas die als dokter door moet gaan richt dan een klein lasertje op je lichaam en dat was de healthcheck. Sloeg natuurlijk nergens op, maar je moest wel even 1 dollar per persoon betalen! Ja daaagg! Danny deed net of ie dom was en liep gewoon door tot ongenoegen van het personeel. Op een gegeven moment had ik door dat wanneer je je gele inenting boekje liet zien je niet hoefde te betalen. Je hoort en leest veel over scams bij de douane. Ze proberen overal geld uit je te trekken. Al is het maar 1 dollar, als het maar geld is.

Na behoorlijk lang op ons paspoort gewacht te hebben konden we eindelijk de grens over lopen. Hier moesten we weer wachten op een busje die ons naar Ha Tien zou brengen, onze uiteindelijke bestemming. We hebben ruim een uur gewacht op dat stomme busje om ons weer op te halen. Toen wij onze kaartjes voor de reis kochten werd ons verteld dat het 3,5 uur zou duren om Ha Tien te bereiken met 1 tussenstop. 3 tussenstoppen en ruim 5 uur later stonden we helemaal uitgeput in onze hotelkamer in Ha Tien. Het gedoe met die stomme busjes en bij de douane gaf ons toch een beetje een nare nasmaak van het land.

Han Tien is een klein havenstadje waar we maar 1 nachtje verbleven omdat wij de volgende dag de boot naar het eiland Phu Quoc hebben genomen. Op het eiland hebben we een scooter gehuurd om strandjes te bezoeken en wat bezienswaardigheden. We zijn onder andere naar een Bee Farm geweest waar we heerlijke honing hebben geproefd, meer over bijen hebben geleerd en lekker de tuin door hebben gestruind met een hele aardige man die ons van alles over duurzaam tuinieren kon vertellen. Ze kweekten allerlei groente en fruit, super leuk!

Na de Bee Farm zijn we ook nog bij een Pepper Farm langs geweest. Vergeleken met de Bee Farm vond ik dat alleen wat minder interessant. De volgende dag zijn we naar de grootste gevangenis van Zuid Vietnam geweest; Coconut Prison. Tijdens de Vietnam oorlog werd deze voormalige gevangenis gebruikt door de Amerikanen en Zuid Vietnamezen om gevangen genomen militairen van de Vietcong en NVA op te sluiten en vooral te martelen. Het was een beetje vergelijkbaar met de S21 gevangenis in Cambodja. Ook hier werden weer verschrikkelijke methodes gebruikt om de gevangenen te martelen. Gevangenen werden bijvoorbeeld een aantal dagen in een kleine prikkeldraad kooi buiten in de zon gezet met als enige voedsel een kopje water er een beetje zout. Of ze gebruikten gloeilampen om gevangenen blind te maken en sloegen grote nagels door knieën, handen en voeten. Het is uiteindelijk een klein groepje gevangenen gelukt om via een eigen gegraven tunnel te ontsnappen. Als je die tunnel ziet vraag je je echt af waar ze de energie en tijd vandaan hebben kunnen halen om zo'n lange tunnel te graven! Ongelofelijk!

Na Phu Quoc zijn we met de boot naar Rach Gia gegaan. Hier hebben we een avond in een karaoke hotel doorgebracht en onze longen uit ons lijf gezongen onder het genot van een paar Vietnamese biertjes haha

Na Rach Gia zijn we doorgegaan naar Can Tho. Omdat ik een paar nachten slecht had geslapen omdat Tony nogal snurkt hadden we even voor twee nachtjes aparte kamers genomen haha even m'n slaap inhalen ;) bij aankomst in onze kamer kwamen we erachter dat onze deur niet goed sloot. Hij ging wel op slot, maar het leek net of de deur op een kier stond en je zo naar binnen kon lopen. Danny probeerde toen met onze pinpas de deur open te maken en dat lukte echt binnen een paar seconden! Ook bij Tony stonden we binnen no time binnen. Het hotel kon ons alleen een slechtere kamer aanbieden en daar hadden wij niet zo zin in dus we zorgden ervoor dat we onze waardevolle spullen niet in onze kamer hadden liggen. De volgende dag konden we trouwens wel naar een betere kamer verhuizen. In Can Tho hebben we een boottrip over de Mekong Delta gemaakt. Omdat Can Tho de enige stad was die we zouden bezoeken die zo dichtbij de Mekong rivier lag was dit de uitgelezen mogelijkheid om deze te zien. De tour viel alleen een beetje tegen. We werden om half 6 's ochtends opgehaald zodat we de sunrise vanaf het bootje konden bekijken. We hebben die dag twee floating markets, een rivierdorpje, een rijstvellen makerij en een belachelijk slecht restaurant gezien. De floating markets en de rijstvellen makerij waren leuk om te zien, maar de rest viel erg tegen. Het was een hele lange zit en de rivier was super ranzig. De grote stukken die we moesten afleggen waren behoorlijk saai en doordat we zo vroeg op waren gestaan erg slaapverwekkend. Volgens mij zaten we op een gegeven moment alle drie te knikkebollen haha

Vandaag zijn we met de bus vanuit Can Tho naar Ho Chi Minh oftewel Saigon vertrokken. We hebben vandaag al een beetje door de stad kunnen lopen en morgenochtend gaan we met een tour mee. Tot nu toe bevalt Vietnam ons erg goed! Vooral het eten haha je kan hier op straat ontzettend lekker eten halen! Wel even oppassen waar je het haalt natuurlijk, maar dat is altijd op straat. Het barst hier in Vietnam ook van de scooters echt niet normaal! Iedereen heeft hier een scooter en ze rijden kriskras door elkaar, zonder ook maar enige verkeersregels. Oversteken is hier echt een hele opgave haha Amsterdam is er niks bij! Ook hier zien we armoede en veel vervuiling, net als de andere landen. Alles wordt gewoon op straat gegooid, super ranzig. Hoewel de landen die we tot nu toe hebben bezocht een beetje dezelfde kenmerken hebben, vind ik ze allemaal wel heel verschillend! Ik ben erg benieuwd naar de verdere geschiedenis van Vietnam, maar we hebben nog een hele rit voor de boeg dus dat komt helemaal goed denk ik!

Nu ga ik snel slapen want morgen worden we weer vroeg opgehaald voor onze volgende geschiedenistour :)

Bedankt voor alle leuke berichtjes op de blogs! Echt zo leuk om te lezen!!

Veel liefs en een dikke knuffel!

Ps: ondertussen is het alweer twee dagen geleden dat ik deze blog heb geschreven, maar het uploaden wilde niet lukken. Binnenkort meer! ;)

• 29 Maart 2016 - 20:43

Bets:

Hey lieve kinders :-) wat een avonturen weer! En wat een geschiedenis. Alleen die bussen!!!! Echt horror pffffff ik snap nu de aanschaf van die brommers. Ondanks dat ik er niet heel erg blij mee ben. :-/ maar dat snappen jullie denk ik wel ;-) klein trauma ? Jullie net gesproken en gezien via Skype . Echt leuk was dat . Gelukkig van beide kanten nog herkenning ha ha
    Kan niet wachten op het volgende verhaal. Zo leuk om te lezen!! Maaaarrrrr doe voorzichtig!!! Dikke knuffel XXX ook 1voor Tony ;-)