Destination Yangon, Bagan en Inle Lake - Myanmar! - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu Destination Yangon, Bagan en Inle Lake - Myanmar! - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu

Destination Yangon, Bagan en Inle Lake - Myanmar!

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Danlee

11 Februari 2016 | Myanmar, Pagan

Daar zijn we dan! Live vanuit Myanmar brengen Leonie en Danny jullie het eerste verslag! Nouja, eigenlijk meer Leonie want Danny ligt naast me te snurken haha komt ie..

Vrijdag zijn we met het vliegtuig vanuit Chiangmai naar Yangon vertrokken. Dit was echt een kippenstukje. We kregen te eten in het vliegtuig, maar je moest het zowat snel naar binnen proppen omdat we alweer moesten landen haha

Onze eerste indruk van Myanmar was Yangon. De voormalige hoofdstad van Myanmar. Ze zeggen dat je een eerste indruk maar 1 keer kunt maken, maar we zijn er wel achter gekomen dat Myanmar verschillende gezichten heeft. Yangon was namelijk een mega drukke stad. Niet gewoon druk, maar echt drukdruk. Met veel verkeer en mega veel getoeter! Wow!

Op het vliegveld van Yangon aangekomen gingen we op zoek naar een taxi die ons naar 'down town' wilde brengen. Dit was ongeveer 16 km rijden. Alle taxichauffeurs beweerden dat ze hier een uur over deden, maar ons leek dat stug. Ruim een uur later kwamen we hier toch wel even op terug. Wat een hectiek! De hele stad stond vast en alsof dat al niet erg genoeg was blijkt het hier dood normaal dat je via je toeter met je medeweggebruikers communiceert. De mensen hier toeteren echt om ALLES! Als je stil staat toeteren ze, als je langs loopt toeteren ze, als je oversteekt toeteren ze, echt bizar, het lijkt wel of je niks goed kan doen en het komt best wel over alsof ze geïrriteerd zijn, maar ze gebruiken het denk ik meer zodat je weet dat ze er aan komen en je niet opeens oversteekt. (Tenminste, dat lijkt me logisch en anders zijn het gewoon mega geïrriteerde mensen in Yangon hahah) Nu bleek ons hotel op een van de drukkere straten te zitten dus in de hotelkamer konden we gezellig meegenieten van al het getoeter haha gelukkig zaten we hoog dus konden we wel gewoon slapen.

Na een rondje door de stad te hebben gedaan was onze eerste indruk vooral: druk en vies. In Thailand waren sommige steden ook wel vies omdat alles gewoon op de grond gegooid wordt, maar hier kwamen we af en toe in straten waar je zowat schoppend door het afval de overkant moest zien te bereiken. Vooral aan het einde van de avond, wanneer de marktkooplui weg waren en alleen nog hun afval over bleef. Bizar! En daar komen natuurlijk allemaal gezellige beesten op af zoals kakkerlakken en gigantische ratten! Blegh!

Hoewel de ranzigheid ons opviel, viel ons ook op dat het eigenlijk een best mooie stad is. De gebouwen waren oud en sommige behoorlijk vervallen, maar ze hadden wel een hele mooie koloniale stijl! Leuk om te zien! Deze stijl zien we eigenlijk een beetje terug in heel Myanmar.

Na twee nachtjes in Yangon hadden we het eigenlijk wel gezien. De hoofdattractie van de stad, een grote tempel waar vooral mega veel toeristen rondliepen en het mega warm was, hadden we gezien en we waren eigenlijk wel toe aan een iets rustigere stad. Dus vlogen we zondagochtend om 6 uur naar Bagan, een stad centraal gelegen in Myanmar.

Wat een verschil met Yangon! Bagan was een oase van rust, met kleine dorpjes en vooral heel veel mooie tempels. Het leek wel of de tijd hier een paar jaar had stilgestaan! Zelfs paard en wagen wordt hier nog volop gebruikt!

Omdat we om 8 uur al voor ons hotel stonden en we niet direct onze kamer in konden hebben we eerst even een rondje over de plaatselijke markt gelopen. Hier verkochten ze souveniertjes, kleding en etenswaren. Vooral die etenswaren zagen er erg aantrekkelijk uit, NOT! Echt om te kotsen, al het vlees lag gewoon open en bloot met vliegen en al! Blegh! Op de markt werd ik ook nog persoonlijk ingesmeerd door een lokale vrouw die mij zonnebrand wilde verkopen. Hier lopen de mensen met een soort klei op hun gezicht om zich te beschermen tegen de zon. Ziet er niet uit haha en op het begin wisten we ook niet zo goed waarvoor het nou was. Die vrouw op de markt ging het toen bij mij op smeren om het te demonstreren. Ik was meteen een attractie want alle andere toeristen die daar rondliepen gingen het meteen vastleggen op camera en film haha in het hotel heb ik het er maar weer afgewassen want ik liep zwaar voor lul vond ik zelf. Het is trouwens heel raar wanneer je jezelf voor lul vindt lopen en dat niemand op straat je raar aan kijkt omdat je klei op je gezicht heb hahah het is voor hun natuurlijk heel normaal! Na de markt besloten we een e-bike te huren en de omgeving te verkennen. En wat voor een! We hebben meteen de eerste dag veel mooie tempels bezocht. In tegenstelling tot de ruïnes in Thailand, waren deze tempels veelal nog in tact! (Dat heeft ironisch genoeg te maken met het feit dat de Burmezen tijdens de oorlog de tempels in Thailand hebben gesloopt) Bij sommige tempels kon je zelfs helemaal omhoog met de trap om vervolgens van het adembenemende uitzicht te genieten. Wat was het mooi zeg! Overal waar je keek, groen en tempels! Om de dag goed af te sluiten besloten we op een van de tempels de sunset te kijken. In Bagan doen heel veel toerist dat. De tempels worden met sunrise en sunset overspoeld met toeristen. Vooral de grotere en populairdere tempels. De sunset was trouwens ontzettend mooi!

De volgende dag hebben we weer een e-bike gehuurd en zijn we naar andere tempels geweest. Bagan telt ruim 3000 tempels dus daar ben je wel een aantal dagen zoet mee haha we waren op een gegeven moment bij een tempel waar je door een gat in de muur naar binnen kon kruipen. Hier zat een soort tunnel. Het stonk er mega naar vleermuiskak en er vlogen ook behoorlijk wat vleermuizen rond. Gelukkig hadden we van een man twee zakkammen gekregen zodat we konden zien waar we heen gingen en wanneer we moesten bukken als er een laagvliegende vleermuis over kwam vliegen! Toen we na een tijdje door het donker kruipend weer buiten kwamen voelde ik me zelf net even Dracula met dat felle licht van buiten hihi Aan het einde van de dag besloten we weer sunset te kijken, maar deze keer vanaf een kleinere tempel. Hier zaten maar 4 andere mensen dus het was lekker rustig! Eigenlijk wilden we met een boot de zee op zodat we vanaf daar sunset konden kijken, maar daar waren we helaas te laat voor dus hadden we gereserveerd voor de volgende dag.

Omdat we de volgende dag ongeveer om 3 uur bij het strand verwacht werden voor de boottrip zijn we eerst even langs de kust gelopen. Het strand was niet echt heel mooi en werd vooral gebruikt door de dorpelingen om zichzelf, hun kleding of de kids te wassen. Aan het strand kwamen we een verlaten gebouw tegen. Hier hebben we even rondgelopen. Kwamen er later achter dat het een strandtent was geweest, zag er best gaaf uit, maar blijkbaar niet gaaf genoeg want het bestaat niet meer hih vanaf het gebouw liepen we het dorpje in. Erg leuk om te zien hoe de mensen hier leven. Normaal gesproken kom je niet echt in deze delen, maar doordat we gewoon zijn gaan lopen zie je eens iets anders dan het geijkte toeristische pad!

Na de wandeltocht was het tijd om met onze chauffeur met de boot de zee op te gaan. We hadden een erg aardige chauffeur, maar hij kon jammer genoeg heel slecht Engels dus veel kon hij ons niet vertellen. We bezochten eerst een paar tempels. Dit waren hele rustige tempels omdat je er waarschijnlijk vanaf de zee het beste kon komen dus dat was wel cool. Bij een tempel konden we zelfs door een ondergrondse tunnel lopen!

Na de tempels hebben we even op het strand gezeten bij het hutje van een familie die een handje vol koeien had lopen. Die koeien waren echt vel over been (ik heb echt mega gelachen toen Danny zei: die koeien zijn echt vel over bot! Hahaha), maar ze zagen er niet ongelukkig uit ofzo. Tenminste, voor zover koeien er gelukkig uit kunnen zien haha. Uiteindelijk vaarden we weer terug naar het strand met onderweg een hele mooie sunset! Er waren een paar wolken waardoor we de zon niet helemaal onder hebben zien gaan, maar het was alsnog ontzettend mooi! Uiteindelijk zijn we nog aan tafel belandt met een hele aardige (maar vooral dronken) man en hebben we daar nog een tijdje mee lopen lullen over koetjes en kalfjes. De mensen hier zijn allemaal heel vriendelijk en willen van alles over je weten, super leuk! Het is trouwens ook heel goed voor je ego on hier heen te gaan! Er is mij al een aantal keer verteld dat ik super mooi ben en ze zijn gek van m'n blauwe ogen haha En dat terwijl ik me naast die petite gebruinde Aziaatjes echt een lompe witte zeekoe voel!

De volgende dag moesten we om half 8 voor het hotel klaar staan want we hadden een plek gereserveerd in een minivan die ons van Bagan naar Inle Lake zou brengen. We hadden even getwijfeld of we het vliegtuig zouden nemen (een uurtje vliegen), maar vergeleken met de minivan was dat best wel duur en we wilden het een keer proberen om te kijken of het beter was dan de bus. De minivan zou er ongeveer 8 uur over doen om op plaats van bestemming te komen.

Toen we om 8 uur eenmaal werden opgehaald door het busje bleek deze al helemaal vol te zitten op twee plekken na. Dit waren niet de plekken die wij op onze tickets hadden staan, maar twee willekeurige plekken. Eentje helemaal achterin in de hoek en eentje twee rijen naar voren in het midden. Danny en ik hadden niet echt keuze dus gingen we maar gewoon zitten. Communiceren met elkaar was onmogelijk want dat zou betekenen dat ik over twee rijen met mensen heen moest schreeuwen dus ik zat me al meteen op de vreten over het feit dat ik 8 uur lang in een busje moest zitten zonder dat ik ook maar iets tegen Danny kon zeggen.. Tot overmaat van ramp zat ik naast de dikste man uit dat hele busje die zo'n beetje anderhalve stoel in beslag nam. Volgens mij heeft die vent in een half uur tijd wel vijf keer zijn Lonely Planet gids uit zijn tas gepakt waarbij zijn elleboog telkens bijna in mijn gezicht werd geplant. Ik werd echt gek bij de gedachte dat ik nog 8 uur te gaan had! Gelukkig stopte het busje bij het vliegveld even zodat ik kon uitstappen en even met Danny kon praten want ik zeur niet snel, maar dit was niet echt chill.. Dus we legden aan de chauffeur voor dat we tickets hadden gekocht voor twee plekken naast elkaar en dat we die ook graag zouden willen. Dit was allemaal erg moeilijk omdat alle andere passagiers natuurlijk al waren gesetteld op hun plekken dus begon hij druk te bellen. Na het telefoontje liet hij ons weten dat er een ander busje aan kwam waar nog twee plekken voorin bij de chauffeur vrij waren. Dus een kwartiertje later waren Danny en ik geïnstalleerd naast de chauffeur uit het andere busje. Het had even wat voeten in aarde, maar het was toch wel erg fijn dat het zo opgelost kon worden.

Het was een lange weg naar Inle Lake met op het laatst een bergweg met allemaal haarspeldbochten. Gelukkig hadden we onze reispilletjes genomen haha we hadden ook regelmatig even een stop zodat we wat konden eten, drinken en toiletteren. Uiteindelijk was het helemaal niet zo erg in het busje. Onderweg was er genoeg te zien en de chauffeur draaide best leuke country-achtige muziek hih.

Eenmaal bij ons hotel afgezet hebben we meteen een fiets gehuurd om op zoek te gaan naar een restaurantje en de omgeving een beetje te verkennen. Tijdens het fietsen werden we bij de brug over een rivier staande gehouden door een man die ons een bootrit over Inle Lake aan wilde bieden. We hadden in de Lonely Planet al gelezen dat de beste manier om het meer te verkennen over het water is dus besloten we de boot te reserveren voor de volgende dag. Ze varen hier allemaal in traditionele long boats waar ze houten stoelen in hebben gezet zodat je lekker kunt zitten. Zag er best leuk uit! Voor 17 euro werden we de hele dag, van 8 tot half 5, op een privé boot mee genomen over Inle Lake en een aantal bezienswaardigheden! Dat vonden wij niet duur dus gaan met die banaan! :)

De volgende dag vroeg uit de veren. We waren helemaal kapot van de rit dus we sliepen als roosjes! Iets later dan afgesproken verschenen we op de afgesproken plek. De man stond al met smart op ons te wachten dus we konden meteen in de boot springen. Eenmaal vertrokken konden we meteen genieten! Heerlijk in de vroege ochtendzon, met een fris windje door de haren en het bizar mooie uitzicht over Inle Lake! Het meer staat bekend om zijn vissersbootjes met traditioneel geklede vissers erin. Deze mannen hebben een bepaalde manier van peddelen waarmee ze hun been als het ware om de peddel heen slaan en zo de boot vooruit peddelen. Erg mooi om te zien! En als ze dan ook nog zo mooi gekleed zijn, een mooie hoed op hebben en terwijl ze met hun voet de boot besturen, aan het vissen zijn, dan kan het gewoon niet fotogenieker hahah sommige gingen er zelfs helemaal voor poseren zodat je een mooi plaatje kon schieten.

De eerste stop was een markt. Onze chauffeur zei: just a small market. Maar het was best nog wel groot! Myanmar staat bekend om het Zilver en Jade dus dat was er op de markt in overvloed! De marktkooplui waren behoorlijk wanhopig met verkopen dus afdingen kon overal! Zelf had ik een kettinkje en een sjaal gescoord en Danny had nog wat souveniertjes gekocht. We waren op een gegeven moment zo lang weg dat onze chauffeur ons helemaal kwam zoeken hahaha super schattig! Na de markt gingen we lunchen bij een restaurant op het water. Bijna alle huizen op het water zijn hier gebouwd op hoge palen. Nu staken de gebouwen ongeveer 2 a 3 meter boven het water uit, maar onze chauffeur vertelde dat in het regenseizoen het water zo hoog stijgt dat je de palen niet eens meer ziet zitten! Na de lunch hebben we een pagoda bekeken en zijn we langs een werkruimte geweest waar ze Zilveren sieraden maakten. In een ander dorpje konden we zien hoe ze nog op de ouderwetse manier weeftouw maakten van lotustakken en deze op een handmatige weefmachine gebruikten om mooie doeken en kleding te weven. Ook zijn we bij een werkruimte geweest waar ze handmatig sigaren en sigaretten rolden. Er zaten daar drie vrouwen op een rijtje die 7 tot 8 honderd sigaretten op een dag rollen. Dit doen ze met los tabak die ze in een gedroogd blad rollen. Erg leuk om te zien allemaal! We mochten een honing anijs sigaret proberen en je zou er zowat door gaan roken want ik had een trekje genomen en die was erg lekker! Haha

Na de werkruimtes bezocht te hebben vaarden we door 'floating village'. Dit is een dorp waar alle huizen op palen staan en je dus een boot nodig hebt om uit huis te kunnen. Het was echt heel grappig om te zien dat echt alles met de boot werd gedaan! Kinderen ophalen uit school, naar de plaatselijke supermarkt, naar de buren. Je zou daar maar geen boot hebben, dan ben je echt een kluizenaar.

Onze trip werd afgesloten met een bezoekje aan 'floating gardens'. Dit zijn letterlijk drijvende tuinen op het meer. Onze chauffeur vertelde dat het meer ongeveer 8 a 9 meter diep is. De tuinen zijn ongeveer 1 a 2 meter diep, dus ze drijven op het water, maar je kunt er wel gewoon op staan. Echt bizar! We mochten op een gegeven moment de boot uit stappen om op zo'n tuin te staan en je kan er echt op staan! Je staat wel tot je enkels in het water maar het blijft wel drijven! Erg relaxed stonden we er niet want onze benen zaten meteen onder de orekruipers en kleine kevertjes hahah snel een foto en hup die boot weer in ;)

Uiteindelijk vaarden we met een hele mooie sunset weer terug naar het dorp. Nu zitten we voldaan op bed na te genieten van de leuke dag. Morgen gaan we weer fietsen huren een een fietstocht maken die we in de Lonely Planet hadden gezien. Nu eerst lekker chillen en slapen!

Hopelijk gaat in Nederland ook alles goed? Hebben jullie nog storm gehad? Ik hoorde trouwens dat jullie op mijn vorige blog niet konden reageren. Kon niet ontdekken hoe dat kan dus hoop dat het nu wel weer gewoon kan :)

Veel liefs en een dikke zoen van ons!!

• 11 Februari 2016 - 18:14

Bets:

Zooo... En dit allemaal in 1week?? Erg veel gedaan hoor:-) begint op werken te lijken ha ha zou wel graag de foto van dat kleinmasker willen zien pffff ik zie je al lopen . Als een echte inboorling . Snap dat jullie de drukte van de stad snel zat waren! Je gaat tenslotte ook nog voor je rust en de mooie plaatjes! Maar dat gaat vast wel goed komen denk ik. Nou lieverds , lekker genieten en ontspan ook maar wat:-) dikke kuzzzz mam

• 11 Februari 2016 - 19:13

Papa:

Wat een prachtig verhaal weer , wat een afwisseling daar , het ene moment in een super drukte en her andere moment in de rust en ruimte, jullie genieten wel , ik kan mijn voorstellen dat jullie elke avond doodop zijn van alle indrukken , hier gaat alles ook zijn gangetje , ik zal oma Dekker vanavond het verhaal ook weer laten lezen, die vindt het ook prachtig om te lezen ,heel veel plezier en welterusten

• 11 Februari 2016 - 20:39

Mo:

Wow wat maken jullie veel mee! Goed dat jullie dit blog bijhouden dan kunnen jullie zelf alles ook nog een keer teruglezen als jullie weer in het saaie Nederland zijn. Denk dat jullie anders nooit alles kunnen onthouden! Denken aan jullie! LIEFS van Guus, Mo en Mila!

• 12 Februari 2016 - 16:56

Jannabimmel:

Wat heb ik jullie gemist keek elke keer maar nee wat hebben jullie weer een hoop beleefd doen jullie wel voorzichtig pas goed op jullie zelf geniet maar fijn liefs oma pincy

• 14 Februari 2016 - 19:17

Evelien En Ronald:

hi lieverds,
    Eindelijk ff de tijd genomen om dit hele lange leuke beleving verhaal te lezen (liggend op de bank en getrappel in m'n buik)
    Wat een belevenissen weer! Door de manier hoe je het verteld heb ik er een heel beeld bij gemaakt. Ben benieuwd naar de foto's! Veel plezier nog in jullie eerder avonturen!
    liefs Ro en Eef

• 15 Februari 2016 - 17:43

Jannabimmel:

Leonie en Danny lief dat ik een berichtje van jullie kreeg doet me goed lief van jullie heel veel liefs oma pincy

• 16 Februari 2016 - 19:26

Els Vas:

Nogmaals wat een belevenis. Maar voortaan niet meer zo eigenwijs doen om bij de stalletjes langs de weg te gaan eten, dan maken jullie mijn dinnetje heel ongerust als jullie er ziek van worden. Lekker genieten.

• 18 Februari 2016 - 15:21

Elly Leij:

Wat een super verhalen, echt genieten hoor wat zullen jullie genieten wij genieten mee .xxx