Destination Ayutthaya - Tempels, Ruïnes en tempels - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu Destination Ayutthaya - Tempels, Ruïnes en tempels - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Danlee Dekker - WaarBenJij.nu

Destination Ayutthaya - Tempels, Ruïnes en tempels

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Danlee

21 Januari 2016 | Thailand, Ayutthaya

Hoi allemaal!!
Hoe gaat het in Nederland? Ik hoorde uit betrouwbare bron (een meisje dat in d'r pyjama naar buiten wilde omdat ze niet meer kon wachten) dat jullie sneeuw hebben gehad! Echt bizar dat wij hier ondertussen weg lopen te smelten. Achja, verschil moet er wezen ;)

De laatste twee dagen in Bangkok hebben we goed benut! Maandag zijn we naar de ambassade van Myanmar gegaan om een visum te regelen. Wat zag die ambassade eruit zeg! Een grote schuur met allemaal mensen erin die op plastic krukjes zaten te wachten tot ze aan de beurt waren en niemand kon ons precies vertellen waar we moesten zijn en wat we moesten doen. Uiteindelijk een formulier in ons handen gedrukt gekregen die we hebben ingevuld. Dit formulier moesten we in het gebouw ernaast inleveren, maar helaas! We waren te laat! Gelukkig waren er een hoop Thaise mensen die van onze situatie een handeltje wisten te maken dus we konden in diezelfde straat bij een klein bureautje terecht die de aanvraag voor ons zou regelen. De volgende dag konden we onze visums dan weer ophalen, maar jullie raden het al, uiteraard wel tegen de hoofdprijs. Gelukkig heeft Danny het onderhandelen al aardig onder de knie dus die wist er een flink bedrag af te lullen. Mooi dat ook weer gefixt!

Hierna hebben we nog een beetje in de buurt rond gelopen, een spiesje gegeten (die van mij was zo pittig dat mijn mond weg fikte en Danny snel een flesje cola moest halen haha heerlijk!) en zijn we bij een Indiase tempel wezen kijken. Deze was nog in constructie en we hadden het gevoel dat het bandje dat werd gedraaid een beetje bleef hangen. Niet heel chil en eigenlijk helemaal niet zen, maar grappig om even rond te kijken en het verschil te zien tussen Thaise tempels en Indiase.

Hierna besloten we een taxi te pakken naar een snake farm verderop. Danny had deze op de kaart zien staan. We wisten totaal niet wat we ervan konden verwachten, maar we waren wel nieuwsgierig. Eenmaal daar kwamen we net op het juiste moment! We stapten midden in een spannende show waar een Thaise gay presentator zijn collega's allemaal slangen liet halen die zij vervolgens aan het publiek lieten zien. Vooral 'don't worry' en 'don't try this at home' werd vaak geroepen. Toen een medewerker werd gebeten door een slang omdat hij deze uit de tent probeerde te lokken werd dit weggewuifd met een 'don't worry, he's not gonna die'. Hmm, juist ja, ik ben volledig op mijn gemak gesteld dus wanneer er na de show gevraagd wordt of iemand een mega grote slang om zijn nek wil, ben ik natuurlijk de eerste die in de rij staat! Het was zo vet, maar ZO eng! Haha wat een zwaar beest! En hij voelt heel anders dan je zou verwachten. Een hartverknettering erbij, maar wel heel cool om een keer gedaan te hebben! Danny stond wat minder te springen en besloot veilig de rol van fotograaf op zich te nemen. Ook fijn want iemand moet zo'n moment natuurlijk vastleggen!

De snake farm was een groot succes dus besloten we in ons enthousiasme naar de Wat Pho tempel te gaan. Deze tempel staat zo'n beetje in alle toeristische boekjes, maar is er denk ik wel een die je gezien moet hebben. De hoofdattractie van de tempel is een hele grote, gouden, liggende buddha die we als eerste hebben bekeken. Was inderdaad heel groot, maar wij waren eigenlijk meer gefascineerd van het gebouw dat er omheen gebouwd stond. Naast de buddha waren er nog genoeg andere tempels te zien. Ook eentje waar monniken aan het bidden waren en je er op je knietjes naast kon zitten. Best indrukwekkend om de gebeden door te horen galmen in zo'n grote ruimte.

Na de tempel wilden we wel een boot tochtje over de rivier maken. Bij de steiger werden we meteen ontvangen door een vriendelijke meneer die ons wel een kaartje kon verkopen voor een hele mooie tour over het water. Hier rekende hij 700 bath per persoon voor. Omgerekend zo'n 17 a 18 euro per persoon, wat voor Thaise begrippen gigantisch is als je je bedenkt dat je voor 10 euro behoorlijk luxe kan dineren. We besloten, heel wijs, even verder te kijken dan onze neus lang was, tot ergernis van de man. Een paar minuten later stonden we voor 13 bath pp op een boot te genieten van de wind door onze haren. Wat een afzetters! Haha het was dan wel geen tour (meer een pondje, zoals je die hebt in Amsterdam) maar het was wel leuk! Een paar keer heen en weer gevaren omdat we de verkeerde overstap hadden gepakt, maar wat kon het ons schelen! Tijd zat!

Na alle avonturen van die dag besloten we Koreaans te eten en lekker uit te buiken op de hotelkamer in de airco. Meteen maar een hotelletje geboekt voor onze volgende bestemming; ayutthaya!

Dinsdag hebben we lekker uit geslapen onze spullen ingepakt en nog even en klein rondje door de stad gedaan als een soort afscheid van Bangkok. Het was leuk om er te zijn, maar stiekem waren we ook wel blij dat we naar onze volgende bestemming gingen welke beloofde een stuk rustiger te zijn.

Na onze visums te hebben opgehaald gingen we naar het treinstation en pakten we de trein naar lopburi. We hadden verwacht dat het ritje naar ayutthaya 1,5 uur zou duren, maar door de vele stops tussendoor zaten we ruim 2 uur in de trein. Geen ramp, want we zaten prima en de trein werd steeds rustiger. Ook konden we lekker genieten van het uitzicht en het leven langs de treinrails door de openstaande deuren, want dat leven was er volop! Mensen liepen gewoon over de rails en hingen hun kleren er te drogen. Best apart om te zien.

Na aankomst een tuktuk gepakt naar ons hotel en een mooi ritje door de stad kunnen maken. Ondanks dat het al donker was konden we een paar verlichte tempels zien. Alvast een voorproefje voor de volgende dag! Het hotel is geweldig! Een typisch Thais hotel, alles is van hout en als klap op de vuurpijl hebben we een buiten douche! En toilet haha
Na onze spullen gedumpt te hebben, hebben we een rondje hotel + tuin gedaan en besloten we bij het dichtstbijzijnde tentje wat te eten. In Bangkok hoefde je maar je gat te draaien of je kwam een eettentje tegen, hier moet je een stuk lopen om ergens te kunnen eten, wat een verschil! Maar het eten was heerlijk!

De volgende dag besloten we de gratis fietsen van het hotel te benutten en een rondje tempels te doen. Daar zijn er hier behoorlijk wat van dus we hadden van de receptioniste een kaart gekregen van een bescheiden collectie van mooie tempels. Op de pedalen en gaan!

Super manier om met de fiets de stad te bezichtigen en al helemaal om de tempels te bezoeken! Er zaten geweldige tempels tussen en we hebben onze ogen uitgekeken! Eind van de dag liepen we met een hoop leuke filmpjes en foto's op zak, zadelpijn, natte kleding van het zweten en lekkere trek over een marktje waar we wat spiesjes met vlees en een meloen bubble tea buit maakten. Opgeladen om de, nog best lange, tocht naar het hotel terug te maken. Uitgeput, maar voldaan kropen we na een koude douche in ons Thaise houten bed om tempels te tellen.

Vandaag stond alweer bijna de laatste dag in ayutthaya op ons te wachten. De tempels hadden we wel een beetje gezien dus besloten we naar de floating market te gaan. Alleen nog even een taxi/tuktuk proberen te regelen. Omdat ons hotel net iets buiten de stad ligt was dit nog best een opgave zo langs de weg in de brandende zon, tot daar onze reddende gekke engel voorbij kwam sjeesen in z'n omgebouwde scooter met bijzit! Hij bood ons een 'offer we couldn't refuse' dus ik hop in dat bakkie en Danny bij hem achterop. Volgens mij was het gewoon de dorpsgek want hij kon iedereen (er werd heel wat afgezwaaid en Danny en ik deden vrolijk mee) en hij vertelde ons honderduit over alles wat we tegen kwamen. Meestal was dit in het Thais, maar door hem na te zeggen konden we heel wat woorden vertalen naar het Engels. Wat hebben wij gelachen zeg bij die man op z'n scooter!

De floating market was grappig, maar niet echt floating zoals wij hadden verwacht. Wel een leuk showtje gezien met spectaculaire knallen, zwaardgevechten en nepbloed over de geschiedenis van ayutthaya. Er waren ook olifanten waar je een ritje op kon maken, maar dat vond ik eigenlijk een beetje zielig. Na de markt, waar we een tijdje zijn blijven hangen, zijn we naar Wat Mahathat gegaan. Dit is een ruïne van een tempel waar we de vorige dag ook al waren geweest, maar toen de hoofdattractie hebben gemist, namelijk een buddha hoofd vergroeid met een boom! Bizar dat zo'n boom dan helemaal om zo'n hoofd heen kan groeien. Uiteindelijk bij een tentje belandt waar we mega lekkere Pad Thai hebben gegeten!

Zoals jullie kunnen lezen genieten we mega hierzo! Morgen naar onze volgende bestemming; lopburi! Stad van de apen. Zijn erg benieuwd!

Hopelijk gaat in Nederland alles zijn gangetje en sneeuwen jullie niet in!

Heeeeeel veel liefs en een dikke zoen!

• 21 Januari 2016 - 20:48

Oma Dekker:

Lieve leonie en Danny
    Ik het genoten van jullie verslagen zat weer even in thailqnd wat heerlyk dat jullie zo genieten veel liefs van oma

• 22 Januari 2016 - 16:17

Oma Pincy :

Ik geniet vol op van wat jullie allemaal zien lk vind het knap van jullie wel voorzichtig hè kijk alweer naar het volgende uit heel veel liefs oma pincy

• 23 Januari 2016 - 09:16

Papa:

Ik zit elke keer met heel veel plezier jullie verslag te lezen en zie dat jullie genieten van alle indrukken en het land , blijf goed op elkaar letten en ik kijk weer reikhalzend uit naar jullie volgende verslag , een hele dikke kus

• 23 Januari 2016 - 12:36

Elly:

Wat genieten deze verhalen, en de pad Thai was ook mijn favoriet.xxx

• 24 Januari 2016 - 14:02

Els:

Ik kan mezelf goed voorstellen dat jullie dit graag wilden doen, wat een mooie belevenissen. En dan is dit nog maar het begin!